O blockchain tehnologiji smo v zadnjem obdobju veliko slišali in prebrali. Dejstvo je, da ta tehnologija v poslovni svet prinaša novo miselnost, spremembo kulture in nova znanja, ki že spreminjajo in ki bodo spreminjala delovanje trga, podjetij in potrošnikov. O blockchain tehnologiji razmišlja dr. Mitja Pirc, predsednik upravnega odbora Društva za marketing Slovenije.

Kaj se skriva v samem osrčju uporabe blockchain tehnologije? "Ključno je, ali raba blockchain tehnologij izboljšuje obstoječe procese in odpravlja ovire na prostem trgu. Je pa blockchain samo ena od tehnologij, ki bodo spremenile delovanje podjetij in držav, vključno z na primer umetno inteligenco, prepoznavo govora," razmišlja predsednik upravnega odbora DMS Mitja Pirc.

Izkušeni marketinški strokovnjak in poslovni svetovalec, ki svoja znanja in kompetence iz "tradicionalnega" poslovnega sveta v zadnjem obdobju prenaša tudi v blockchain svet, podrobneje opisuje: "Blockchain je tehnologija, ki se je operativno in v širši javnosti začela razvijati pred približno desetimi leti s pojavom bitcoina. V zadnjih nekaj letih se je število startupov, ki gradijo na blockchain tehnologiji, povečalo na nekaj tisoč. Kripto valute so postale del vsakdanjika, tudi v Sloveniji jih ima v lasti že okoli 100.000 posameznikov. V razvitih državah v določenih segmentih, denimo pri mladih, delež dosega celo 30 %. "

Seznam podjetij in organizacij, ki uporabljajo oziroma testirajo blockchain, iz dneva v dan narašča, denimo Walmart v logistiki, banke v mednarodnem prometu, letalske družbe v programih zvestobe ipd. - Dr. Mitja Pirc

Blockchain tehnologija je v nekaj več kot letu dni dodobra zamajala startup svet, a se tu ni ustavila, njeni učinki so vidni tudi na drugih področjih. "Posedovanje kripto valut in interakcija s startupi je spremenila tudi potrošnike, ki so začeli razmišljati na drugačen način. Tudi večja podjetja so začela iskati rešitve v blockchain tehnologiji, včasih v sodelovanju s startupi, na primer Volkswagen in IOTA, ali pa z lastnimi rešitvami, kot je naredil Mercedes s kripto kovanci za nagrajevanje svojih voznikov. Seznam podjetij in organizacij, ki uporabljajo oziroma testirajo blockchain, iz dneva v dan narašča, denimo Walmart v logistiki, banke v mednarodnem prometu, letalske družbe v programih zvestobe ... "

"Blockhain kot tehnologija prinaša spremembe v procesih in aktivnostih, kot filozofija pa temelji na decentralizaciji in opolnomočenju posameznikov. Razumevanje obojega je ključno za podjetja in marketingaše. Blockhain pogosto označijo kot Web 3.0 in naj bi imel še večji učinek na poslovanje kot trenutne spletne rešitve in platforme. So pa nekatere rešitve še v zgodnji fazi razvoja in šele v naslednjih letih bomo videli večje število aplikacij tudi v realnem sektorju. Je pa pomembno, da podjetja razvijajo kadre in razumejo blockchain tehnologijo, vse njene priložnosti in izzive," izpostavlja poslovni svetovalec.

Blockhain kot tehnologija prinaša spremembe v procesih in aktivnostih, kot filozofija pa temelji na decentralizaciji in opolnomočenju posameznikov. - Dr. Mitja Pirc

Blockchain tehnologija je uporabna tudi v nekaterih drugih novostih, ki dandanes prihajajo v poslovni svet. Takšen primer je denimo GDPR. "Blockchain v osnovi zagotavlja večjo zanesljivost avtentičnosti podatkov, kar pomeni, da bodo oglaševalci in preostali deležniki imeli bolj transparenten pregled glede učinkov kampanj. Se pa tukaj pojavlja pravno vprašanje glede dostopa do podatkov, predvsem osebnih, tudi v luči GDPR. Lahko da bomo imeli bolj pravilne podatke, vendar jih bo manj. Kar bo posledično pomenilo, da bomo morali prilagoditi metodologije ocen uspešnosti kampanj," razlaga Mitja Pirc.

"Oglaševalci in preostali deležniki bodo imeli z uporabo blockchain tehnologij bolj transparenten pregled glede učinkov kampanj," razmišlja Mitja Pirc.

Blockchain se je skozi uporabo v praksi nenehno spreminjal in nadgrajeval. "Osnovna filozofija blockchaina je temeljila na povečevanju decentralizacije, v teoriji naj bi celo pomenila zmanjševanje moči korporacij in celo državnih institucij. Mnogi so v tem videli svoje priložnosti, zato je bilo v to tehnologijo vloženega ogromno kapitala in posledično se je blockchain hitro, zelo hitro globalno razširil. Startup svet je začel delovati drugače, še hitreje, v njem se je pretakalo več in več kapitala, a podjetja so začela ubirati nove poti in se oddaljila od osnovne filozofije blockchaina. Slednji je postal tehnologija, ki pomaga spreminjati poslovne modele. Nekatera podjetja sledijo procesom decentralizacije, druga se odločajo za bolj centralizirano upravljanje. Javne institucije, ki so na novo tehnologijo sprva gledale celo kot na morebitno nevarnost za nekatere ustaljene procese, pravzaprav večjih sprememb niso doživele, saj je blockchain zaznamoval predvsem poslovni, privatni svet. Lahko pa da se bo tudi to v prihodnje spremenilo, meja blockchaina se pravzaprav ne da določiti."

Blockchain je postal tehnologija, ki pomaga spreminjati poslovne modele. - Dr. Mitja Pirc

Preberite več v intervjujih z Mitjo Pircem:

________________

Foto: Nejc Lasič

VČLANI SE

Povezane teme

Drugi zapisi na temo

O NAS

Več kot

600

članov
Več kot

400

STROKOVNIH zapisov
Več kot

50

dogodkov letno
Društvo za marketing Slovenije skrbi za umeščanje in razvoj marketinga kot stroke in znanosti v slovenskem ter širšem družbenem in gospodarskem prostoru v Sloveniji.
pridružite se nam